عاليشوندي:استان يزد كانون تعزيه و مركز هنرهاي عاشورايي كشور خواهد شد

یزدفردا "مسعود میرجلیلی:دوازدهمین دوره معرفی پژوهش های برتر فرهنگی ، هنری و اجتماعی با حضور استاندار یزد ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و پژوهشگران برتر استان یزد در مجتمع امام علي (ع) برگزار شد.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزددر اين مراسم گفت : استان يزد پتانسيل‌هاي فراواني در زمينه فرهنگي دارد كه بايد در اين زمينه‌ها تحقيق و پژوهش انجام شود.
 محمود عاليشوندي با اشاره به اينكه بايد مشاهده كرد در آينده استان چه جايگاهي در كشور خواهد داشت ادامه داد: با كارهايي كه در حال انجام مي باشد استان يزد در آينده‌اي نه چندان دور به كانون تعزيه و همچنين مركز هنرهاي عاشورايي كشور تبديل خواهد شد.
وي با تاكيد بر معرفي مفاخر استان و همچنين نشانه شناسي فرهنگي گفت: با وجود مفاخر بي‌شمار اين استان حداقل كاري كه مي توان انجام داد اين است كه يك كنگره در اندازه نام اين مفاخر در استان برگزار شود همچنين استان يزد محل گذر حضرت امام رضا (ع) مي‌باشد كه بايد در اين زمينه نيز بيشتر كار شود.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد با اشاره به اينكه بسياري از پژوهشها كاربردي نيستند اظهار داشت: در آينده‌اي نزديك از اساتيد دانشگاه براي پژوهشها استفاده خواهد شد تا به مزيتهاي بومي استان توجه شود چرا كه رفع مظلومیت فرهنگی با انجام پژوهش های کاربردی صورت می گیرد ،و پيشنهاد ما اينست كه شورای هماهنگی پژوهش در استان یزد تشکیل گردد.
محمود عاليشوندي در پايان با اشاره به بودجه ناچيز فرهنگي؛‌ اظهار داشت: در يكي از شهرهاي استان بودجه عمراني 80 ميليون تومان بوده و اين در حالي است كه بودجه فرهنگي آن شهر يك ميليون و 500 هزار تومان مي‌باشد كه اميدواريم در آينده اينچنين مشكلاتي برطرف شود همچنين با توجه به مشکلات و موانع در راه پژوهش ، از مسئولین استان درخواست داريم بودجه و امکانات بیشتری را به امر پژوهش اختصاص دهند .
در ادامه اين مراسم معاون سياسي و امنيتي استاندار و مشاور پژوهشي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت : شوراي پژوهشي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي از سال 72 تشكيل و در اين مدت 345 جلسه و 30 نشست پژوهشي داشته است و همچنين حمايت از 7 طرح پژوهشي با رويكرد فرهنگي هنري و انتشار فصل نامه پژوهش فرهنگ يزد را انجام داده است.
غلامحسين دشتي افزود : اين شورا قريب به 12 دوره پژوهشي برگزار كرده و همچنين براي اين مراسم نيز 600 درخواست در زمينه‌هاي مختلف سياسي و فرهنگي به اين شورا رسيده است.
همچنين در اين مراسم جابر عناصري از پژوهشگران بنام كشور در زمينه فرهنگ عاشورايي به ايراد سخناني در زمينه آسيب شناسي فرهنگ عاشورايي و گروه هاي تعزيه پرداخت. در پایان از پژوهشگران برتر با اهداء لوح و هدیه تقدیر بعمل آمد.شایان ذکر است روز 25 آذر به نام روز پژوهش و روزهاي 21 تا 27 آذر ماه سال 88 به نام هفته پژوهش نامگذاری شده است .

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا